Sider

torsdag den 6. marts 2014

Riddere og print


I fredags sendte jeg et spørgsmål ud i cyberspace, via IG. Et vigtigt et af slagsen… Mint eller orange rib :-) Der var faktisk dødt løb mellem de to farver og jeg endte med at vælge den orange. Tror nu også at den ville have været ret fin med mint farvet rib, men det må blive næste gang. Har i stof nok til en mere, når han vokser ud af denne.

Egentlig er jeg ikke så meget til print, har jeg fundet ud af, men synes alligevel at drengens garderobe var blevet lige lovlig grå, så lidt farve måtte der til.

Jeg har brugt et Burda mønster, hvor jeg har forlænget krop og ærmer en smule, så nu passer den perfekt. Mint stoffet er fra Stof & Stil og mener jeg har købt drage stoffet på Etsy engang. Halsribben og jeg er ikke altid gode venner, jeg synes sjældent jeg kan få den til at ligge ordentligt. Måske det er fordi laver den for smal? Jeg har også prøvet den version hvor ribben syes på med tvillinge nål og bukkes over og rundt om stoffet, men synes tit det bliver meget stift og nærmest kraveagtigt, så det er jeg også gået bort fra. Er der nogen der har nogle gode råd?


*****
Friday night, I asked an important question on IG. Which color to add for the neckline, mint or orange? It was a tie and I chose the orange one, although I think it would have looked great with mint as well. I do have some challenges with getting the neck line, just right. I don't know if I perhaps make them to narrow, but they just don't fall right on the neck. Do you perhaps have any tips?

14 kommentarer:

  1. Rigtig fin trøje....jeg bøvler også selv tit med kraven...bruger som regel bare at ligge den boddelt og overlocke den på og så sy en stikling bagefter...det er det jeg har den bedste erfaring med...har selv prøvet med tvillingenål men det lykkedes slet ikke for mig :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du sådan en smart maskine der kan sy en elastiks "lige ud" søm, eller hvordan for du sømmen til at holde når blusen trækkes over hovedet?

      Slet
  2. Pas til ribben i halsen... Men det mønstrede jersey er virkelig skønt!

    blev han ikke super glad for blusen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Joh altså han har vist endnu ikke helt nogen mening om sit tøj, så success kriteriet er at få manden til at sige den er pæn :-) Og indrømmet, har da også totalt vinder fornemmelse når pædagogerne kommenterer på hans tøj (altså på den gode måde) :-)

      Slet
  3. Hej Gitte.
    Super fin trøje! Angående halskanten, så laver jeg et rør af ribben (den er ca.4,5 cm bred), så syr jeg ribben ret på vrangen af trøjen, og derefter vender jeg rundt og bukker, og syr med enkelt nål fra forsiden. I bogen Børnetøj 0-3 år er der nogle gode mål for, hvor lang ribben skal være til de forskellige størrelser - 27 cm + sømrum passer meget godt til min søn, som bruger str. 92/98. På min blog kan du se mine resultater med påsyning af rib i halsen. Nå, det blev en længere smøre, måske det kan bruges???
    Hyg dig.
    Kærlig hilsen
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår. Og har prøvet at lede lidt på din blog, men du har jo lavet så meget Karen :-) Stikker du sømrummet ned fra forsiden, eller ender ribben med at ligge 4 dobbelt?

      Slet
    2. Jeg stikker fra forsiden og ribben ender med at ligge firdobbelt kan jeg tælle. Jeg stikket med alm lige ud sting og det virker. På denne måde får jeg skjult halskanten i ribben, og det kan jeg godt li. Skal se om jeg kan finde billede. Kh. Karen

      Slet
    3. Under Åh at eje en overlocker er der 2 eksempler på hvordan min rib ender med at se ud😃 God aften

      Slet
  4. Den er SÅ smart. Godt du valgte orange. Det ser fedt ud til drages ild. Jeg ELSKER print til ungerne. Der må gerne være spræl på børnetøj efter min mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg egentlig også, jeg ender bare tit i en mere "moden" stil til ham. Så jeg skal sådan ligge mig lidt i selen for at sy med lidt spræl!

      Slet
  5. Jaaa, orange er da en klar vinder - får rigtigt dragens ild til at træde frem :-D ! Mht. halsribben afhænger det for mit vedkommende meget af ribbens kvalitet. Det skal være meget elastisk med "good recovery" (synes ikke der er et godt dansk ord for det), altså, god til at trække sig sammen igen - jeg er glad for den rib de har hos Citystoffer i Aarhus. Med den plejer jeg at sy halsribben i et rør, ca. 4-5 cm mindre end blusens udskæring, og lave den ca. 4,5 - 5 cm bred (som HollenLollen) og derefter sy den på med 1 cm sømrum. Jeg stikker ikke altid ned efterfølgende, kun hvis jerseyen er tilpas kraftig i kvaliteten. Men, som sagt, synes jeg hemmeligheden ligger i så elastisk en rib som muligt (og ja, lav den knap så smal, så er den i hvert fald nemmere at arbejde med, synes jeg - omend din altså ser rigtig fin ud på billederne :-)). I øvrigt falder jeg nogle gange over en grovstrikket rib (bl.a. hos Stof og Stuff), som også er meget elastisk, men dog også så tyk, at den ikke (efter min smag) er så god til tyndt jersey, men derimod fortrinlig til isoli :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Trine, det har jeg netop også overvejer om det kunne være årsagen, men så glemmer jeg nogen gange hvor jeg har købt ribben og så bliver det "empiriske" arbejde med at finde den perfekte rib, lidt svært. Jeg må gå systematisk til værks…. Og så nok også lave ribben bredere, det lyder der til at der er bred enighed om :-)

      Slet
  6. Hvor er den flot! Jeg er vild med print....næsten i alle afskygninger:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. LOL Christina, det havde jeg næsten ikke gættet efter at have fulgt din blog i et års tid :-)

      Slet

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar