Sider

onsdag den 15. oktober 2014

DIY Strikket vest i str 2 år


For nylig (ehmm ca) viste jeg to veste jeg havde strikket til mine drenge i det skønneste tweed garn fra Rowan. -Der lovede jeg også en opskrift på den store vest. Min lille dreng er bare ikke den store sover, og sover helst på arm, så tid på computeren er en by i Rusland i øjeblikket. Så derfor er der lidt stille på bloggen i øjeblikket, vi kæmper for at finde ud af hvordan vi kan få ham til at sove. Første forsøg har været en "spænde"-trøje fra Ergobaby, det giver ham lidt ro, men der er stadig lidt vej endnu. Overvejer om næste skridt skal være en slyngevugge... For altså kl er nu 14.15 og han har endnu ikke sovet end sammenhængende lur endnu.. så nu er han i spændetrøjen og ligger og falder hen, langsomt, men sikkert ved siden af mig. Krydser fingre... Nå, men det var den vest vi kom fra.


Jeg er ikke den store strikke opskrifts skriver og vesten er kun strikket i str 2 år.

Men here goes... Og sig endelig til hvis noget er helt uforståeligt.

Pind: Rundpind str 3 1/2 
Garn: 1 1/2-2 nøgler tweed 

Vesten strikkes oppefra i et stykke, bære stykket strikkes frem og tilbage, kroppen samles under stolpen og strikkes rundt på rundpinden.

Slå 92 masker op og strik 4 pinde ret.
Sæt mærkeringer ind efter 16, 32, 60, 76 m.
Herefter tages ud på hveranden pind på følgende måde:
strik ret til 1 m før markeringen, 1 ret drejet op, 1 ret, *1 ret, 1 ret drejet op, ret til 1 m før næste markering, 1 r drejet op, 1 ret* (gentag fra *-* 3 gange), 1 ret, 1 ret drejet op, ret pinden ud.

På vrang siden strikkes "ærmerne"/skulderen altid ret og de første 6 masker strikkes altid ret på alle pinde (ret riller til stolpe).

Gentag udtagninger 16 gange. Husk at lave knap huller (3 stk) i stolpen, første gang på 4 pind, derefter på hver 10 pind (hvis man vil have knapperne mere ligelidt fordelt og ikke samlet øverst i stolpen tages ud efter hver 12 p.) Jeg laver knaphuller således; 2 ret, slå om pinden, 2 ret sammen, 2 ret

Efter sidste udtagning, lukkes ærmemaskerne (48 m) af på næste pind og vesten samles under stolpen. Jeg strikker maskerne sammen fra de to stolper (dvs 1 maske fra stolpe uden knaphuller, strikkes sammen med 6 maske fra stolpen med knaphuller, 2 maske fra stolpe uden knaphuller, strikkes sammen med 5 maske fra stolpen med knaphuller osv, således at stolpen med knaphul ligger øverst). 

På efterfølgende pind slås 2 nye masker op under hver ærmer og der strikkes rund til arbejdet måler 19 cm, herefter afsluttes med den ønskede længde rib (2 ret, 2 vrang). Luk af, sy knapper i og voila et stk vest.


En lille note... skulle jeg strikke den igen, ville jeg nok finde en anden udtagnings måde, så udtagningerne bliver ens og kigge på i hver side. Her tænker jeg at man vil kunne finde inspiration i strikke bøger eller på nogle af de mange gratis opskrifter på nettet. 

9 kommentarer:

  1. Den er virkelig sød og ser utrolig lækker ud! Tak fordi du deler opskriften!

    Held og lykke med at få mindstemanden til at sove fremover.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita... vi kæmper stadig, og har nu også anskaffet os en slyngevugge, så nu har jeg i det mindste hænderne fri ind i mellem :-)

      Slet
  2. Jeg kender mange som har haft glæde af slyngevugge! Du kan jo selv sy en? Og fin vest!

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Anne-Sofie, vi har nu købt en slyngevugge, det ville ha været skønt at sy en, men det efterlod han desværre ikke meget tid til. Nu sover han lidt mere og behøver ikke være på arm hele tiden så det hjælper på det :-)

      Slet
  3. Totalt lækker vest! Og de knapper der....
    Jeg håber, at slyngevuggen har hjulpet (hvad det så er :D) og at du får lidt mere tid og han får lidt mere hvile.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Astrid og ja de knapper er jeg ret glad for at jeg købte en lille portion af, istedet for bare lige nok til en trøje :-) En slyngevugge er sådan en sag der hænger i en fjeder og omslutter baby, så når de f.eks bevæger sig begynder vuggen at vugge... producenten lover "sove garanti" og den virker, så jeg er glad (og lige knap så træt)!

      Slet
  4. Hvor er den bare fin, Gitte. Jeg tror, at jeg må strikke en til min søn! Tak for at du deler opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine. Tak og selvtak. Glæder mig til at se din version :-)

      Slet
  5. Den er super fin! Gid jeg kunne omregne den til str 3 eller 4 år...kan nogen det eller give mig et tip om hvordan man gør det?

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar