Sider

lørdag den 23. februar 2013

Det blødeste bløde - babytæppe i moskusuld

Herhjemme er vi glade for Grønland, den smukke, vilde natur, de skønne mennesker og det stille liv vi har set deroppe.

Jeg har været der to gange, en sommertur og en vintertur. Første gang var i sommeren 2011, faktisk var det der jeg tænkte at jeg nu måtte lære at strikke og hækle, for i Sisimiut findes der en lille inspirerende butik der sælger moskusuld garn og lækre strikkede sager i det fine uld. Moskus uld bliver taget fra den døde moskus, og derfor ikke som får der bliver klippet jævnligt og dermed producerer uld der kan "høstes" flere gange. I Grønland bruger man den rå moskus uld stoppet direkte i støvlerne fordi der har en hel fabelagtig varme egenskab. (8x bedre en uld, ifølge min kæreste).





Sidste år til påske, tog vi turen derop igen for at opleve det smukke land om vinteren. Jeg havde lillemanden i maven og da butikken og Sisimiut jo stadig stod, måtte jeg lige forbi og kigge på mere garn. Og selvfølgelig have noget med hjem :-) Det har jeg strikket et babytæppe af.


Tæppet er et modificeret prinsesvøb/marysvøb, strikket på pind 4,5 i 1 trådet moskusuld. Den midterste bort er lavet mindre og yderborten er taget fra en anden opskrift. Tæppet vejer ca 75g, til sammenligning vejer mit african flower tæppe ca 300g. I modsætning til andet uld, kan dette tåle at blive vasket på høje temperature. Vi er virkelig glade for tæppet og bruger det bla. i cuddle posen i autostolen og barnevognen, og så ved vi at vi altid har noget at varme den lille med.

Moskusuldgarnet kan købes fra butikken i Sisimiut eller webshoppen

Læs mere om moskusuldens fortræffeligheder her



2 kommentarer:

  1. Grønland er bare dejlig :-) :-)
    Har også været der to gange :-) En vintertur og en sommertur.
    Og man er da bare solgt :-)
    Jeg spinder selv moskus og strikker rigtig meget i moskus. Mine faste aftagere er mine to små børnebørn og deres mor. Børnene er helt AFHÆNGIGE ;-) Og Ida, den ældste, er så småt på vej som moskusuldspinder.
    Jeg kender forretningen i Sisimiut rigtig godt. Anita er min uldpusher :-)
    Og vi skal helt sikkert af sted igen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså mega sejt at spinde sit eget moskusuld. Hatten af for det. Jeg har stadig lidt uld tilbage, overvejer nøje hvad det skal blive til....

      Slet

Tak fordi du tog dig tid til at skrive til mig, jeg sætter pris på hver enkelt kommentar